• آموزش حجم معاملات

    ارسال شده توسط admin در اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷ در ۶:۳۸ ق.ظ

    اگر هیچ چیزی در مورد حجم معاملات نمی دانید، ابتدا اجازه بدهید با بازار سکه آتی ایران شروع کنیم. چرا که بازار نسبتا کوچکی است و راحت تر می توان مفاهیم را انتقال داد. حجم معاملات در بازار آتی به این معناست که در یک کندل چه تعداد قرارداد سکه آتی معامله شده است.
    در تصویر زیر می‌بینیم که در این کندل روزانه که تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶ را نشان می‌دهد، حجم معاملات حدود ۳۳۰۰۰ قرارداد بوده است. این تکه‌ای از پازلی است که ما به دنبال تکمیل آن هستیم. اما باز هم باید اطلاعات دیگری بدست بیاوریم.

    حجم معاملات می‌تواند خستگی معامله‌گران را به ما نشان دهد!

    فرض کنید قیمت در حال ریزش است. در این حالت دو سناریو می‌تواند رخ دهد.

    admin نوشته ای ارسال کردن در 5 سال, 11 ماه پیش 1 کاربر · 4 پاسخ
  • 4 پاسخ
  • admin

    مدیر
    اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷ در ۶:۴۵ ق.ظ

    سناریوی اول: قیمت در حال ریزش بوده و حجم معاملات نیز همزمان در حال افزایش است. این نشان می‌دهد که عده زیادی از معامله‌گران در حال فروش هستند و بهتر است که شما نیز به فکر فروش باشید. به مثال زیر دقت کنید. در این تصویر می‌بینیم که قیمت در حال افزایش است و حجم معاملات نیز به همراه قیمت بالا رفته است. البته در طی یکی دو روز بعدی قیمت کماکان حرکت صعودی ضعیفی داشته اما توسط حجم معاملات تایید نشده است. این مورد را در سناریوی دوم توضیح خواهیم داد.

    سناریوی دوم: قیمت در حال ریزش است اما حجم زیادی در کار نیست. در این حالت احتمالا با یک ریزش قیمت لحظه ای مواجه هستیم و فروشنده بزرگی در ماجرا دخیل نیست

    البته گاهی اوقات ریزش های بزرگ با حجم زیاد می‌توانند فرصت خوبی برای خریداران ایجاد کنند. اگر فکر می‌کنید که شرایط بازار برای خرید مناسب است اما صرفا چند خبر با تاثیر کوتاه مدت باعث این ریزش ها شده اند، این می‌تواند فرصت خوبی باشد تا بتوانید خریدهای خود را در قیمت پایین‌تری انجام دهید. در این شرایط ریسک‌تان به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و همچینن حاشیه سود بیشتری در مقابل‌تان قرار خواهد گرفت.

  • admin

    مدیر
    اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷ در ۷:۳۹ ق.ظ

    به یکی از تحلیل هایانجام شده است دقت کنید. ساختار حرکتی
    بازار و حجم معاملات، به طور همزمان حالت خستگی در بازار را نشان می‌دهند. قیمت برای مدت زیادی در حال کاهش بوده است اما حجم معاملات کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. همانطور که گفتیم در این شرایط احتمال برگشت قیمت زیاد است. چرا که روند قیمت توسط حجم معاملات تایید نمی‌شود.

    و اتفاقی که بعد از این تحلیل رخ داد، برگشت بسیار بزرگ قیمت بود

  • admin

    مدیر
    اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷ در ۷:۴۳ ق.ظ

    نمونه های دیگری نیز در بازار آتی وجود دارند که در تصاویر بعدی ملاحظه خواهید کرد.

    البته باید به این نکته توجه داشته باشید که صرف دیدن کاهش حجم در یک روند صعودی یا نزولی دلیل بر برگشت قیمت نخواهد بود. شما باید از کاهش حجم به عنوان یک هشدار استفاده کنید و برای تعیین نقاط ورود و خروج حتما از روش‌های تکنیکالی استفاده نمایید.

  • admin

    مدیر
    اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷ در ۷:۴۵ ق.ظ

    یک بار دیگر آخرین تصویر را بررسی کنیم. در این تصویر می‌بینیم در جایی که قیمت کاهش حجم را نشان داده است، همزمان دو سیگنال تکنیکالی نیز مشاهده می‌شود. اولین مورد یک ناحیه حمایتی پرقدرت است و مورد دوم نیز شکل گیری یک الگوی کنج کاهشی می‌باشد که بعد از شکسته شدن ضلع بالا، سیگنال صعود را دریافت خواهیم کرده‌ایم.

    این قاعده برای تمامی بازارها مثل سهام و ارز نیز صدق می‌کند

    علیرضا زارع

پاسخ دادن به: admin
اگر هیچ چیزی در مورد حجم معاملات نمی دانید، ابتدا…
کنسل
اطلاعات شما: