Home تالار گفتگو فارکس معرفی ارزهای دیجیتالی ارز دیجیتال تلگرام (TON) چیست؟

  • ارز دیجیتال تلگرام (TON) چیست؟

    ارسال شده توسط علیرضا نیکوایی در فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱۰:۵۷ ب.ظ

    ارز دیجیتال تلگرام (TON) – اسناد سفید و کامل

    شبکه باز تلگرام Telegram Open Network (TON) شبکه باز تلگرام Telegram Open Network (TON)
    ارز دیجیتال تلگرام (TON) (مخفف : Telegram Open Network (TON)) : جامعه ارزهای دیجیتال همچنان در مورد خبر هفته گذشته در رابطه با اسناد لو رفته از عرضه اولیه سکه تلگرام به نام TON ، صحبت میکنند. اصل این خبر در ماه دسامبر منتشر شد هر چند هنوز در مورد معتبر بودن آنها شک و شبه وجود دارد.

    با نگاهی به این اسناد متوجه می‌شویم که تلگرام قصد دارد ابتدا سرویس بلاک چین خودش را ارائه کند و در ادامه ارز دیجیتال خود را نیز عرضه می‌کند. البته اعتبار این اسناد و رابطه آنها با خود تلگرام از طریق برادران دورف تایید نشده است. اما این اسناد خبر از ارائه قابلیت‌های جالبی برای کاربران گسترده این اپلیکیشن می‌دهند.

    اسناد TON خبر از چه چیزی می‌دهند؟
    با وجود بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر، توسعه دهندگان این پروژه امیدوار هستند به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کنند. آنها شبکه باز تلگرام را (TON) می‌نامند.

    ادعا می‌شود که (TON) از یک معماری چند لایه بلاک چین براساس قاعده اثبات سهام (POS) بهره می‌برد تا دچار مشکلات شبکه‌های بیت کوین و اتریوم نشود.

    این اسناد به نبود ظرفیت لازم برای مدیریت تراکنش‌های زیاد، اپلیکیشن‌های کاربر ناپسند و محدودیت بازار برای استفاده از ارز دیجیتال جهت خرید کالاها، محتوا و خدمات اشاره می‌کند. شبکه (TON) قصد دارد این مشکلات را حل کند.

    توسعه دهندگان انتظار دارند تا با وجود کاربران زیاد شاهد پذیرش سرویس‌های آن از طرف مردم باشند.

    انقلابی در شبکه بلاک چین – زنجیره بلوکی
    بلاک چین (TON) از یک معماری بلاک چین مقیاس پذیر و قابل انعطاف بهره می‌برد که شامل یک بلاک چین اصلی و ۲۹۲ بلاک چین فرعی خواهد بود. این پروتکل‌های اضافی اجازه می‌دهد تا در هر ثانیه میلیون‌ها تراکنش صورت گیرد.

    Ton چیست ؟ شبکه اختصاصی و باز تلگرام
    Ton چیست ؟ شبکه اختصاصی و باز تلگرام
    برای انجام این کار از الگوی دیتابیس‌های (Sharding Database) بهره می‌برند که به بلاک چین اجازه می‌دهد تا بنا به درخواست‌های مختلف شبکه، جدا یا به هم متصل شوند. (در این نوع دیتا بیس، پایگاه داده اطلاعات آن پایگاه داده، بین چند سرور تقسیم می شود و در نتیجه هر سرور اطلاعات متفاوتی از سایر سرورها دارد.)

    الگوی دیتابیس های Sharding
    الگوی دیتابیس های Sharding
    مسیریابی درون شبکه توسط ابر مکعب‌هایی ُصورت می‌گیرد که گویا تراکنش‌ها را بین بلاک چین‌های متفاوت مدیریت می‌کنند. همچنین استفاده از پروتکل اثبات سهام (POS) و دفتر کل توزیع شده ۲ بعدی، به شبکه TON اجازه می‌دهد تا بلاک‌های جدید معتبر را روی بلاک‌هایی که تایید نشده‌اند قرار بدهد. به این صورت دیگر نیازی به انجام فورک‌های غیر ضروری نیست.

    گرام، ارز دیجیتال شبکه TON

    وقتی بلاک‌چین‌ها آماده‌ی کار شدند، شبکه TON یک سری سرویس‌ها را با کمک این بلاک چین عرضه خواهد کرد. این شامل سرویس‌های ذخیره اطلاعات، یک شبکه مجازی اختصاصی، سامانه نام دامنه (DNS) و همین طور سیستم پرداخت آن خواهد بود.

    سیستم پرداخت از ارز خود شبکه TON به نام گرام (Gram) استفاده خواهد کرد. کاربرها می‌توانند از گرام برای پرداخت پول برای محتوا و سرویس‌های تلگرام و سایر خدمات غیر متمرکز استفاده کنند.

    برای محقق کردن این قابلیت‌ها، شبکه TON، توکن‌های خود را در فصل اول سال ۲۰۱۸ منتشر خواهد کرد. در مجموع ۵ میلیارد سکه عرضه خواهد شد که ۲۰۰ میلیون (۴ درصد کل سکه‌ها) در اختیار تیم توسعه دهنده به مدت ۴ سال و محدود خواهد بود.

    برای جلوگیری از معاملات سوداگریانه، تلگرام ۵۲ درصد این سکه‌ها را در طول دوره ابتدایی توسعه در شبکه TON حفظ خواهد کرد. ۴۴ درصد باقی مانده هم توسط فرمول زیر با هدف رشد پایدار، به فروش خواهد رسید.

    آیا این سند معتبر است؟

    حالا که به جزئیات این اسناد اشاره کردیم وقت آن رسیده در مورد اعتبار آنها و ارتباطش با خود تلگرام، موسسان و توسعه دهندگان آن هم صحبت کنیم.

    نام برادران دورف و همین طور چندین نفر از توسعه دهندگان ارشد تلگرام در این اسناد به چشم می‌خورد. هر چند هیچ تایید یا رد رسمی از طرف برادران دورف صورت نگرفته است. از طرفی پیام‌های متناقضی نیز در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

    بعضی کاربران از وعده ارائه یک شبکه غیر متمرکز چند لایه و سرویس‌های رمزنگاری شده مرتبط با (TON) بسیار هیجان زده هستند.

    یکی از این کاربران در توئیتر می‌گوید:

    الان می‌توانید اسناد مرتبط به عرضه اولیه سکه تلگرام را روی اینترنت پیدا کنید اما هیجان انگیزترین بخش آن مربوط به قسمت ذخیره اطلاعات (یا همان دراپ باکس غیر متمرکز)، سامانه نام دامنه (DNS) و پروکسی (TON) است.

    یکی دیگر از کاربران از موضوع نگهداری بخشی از سکه‌ها در دست تیم توسعه دهنده ابراز نگرانی می‌کند. او خطاب به دورف می‌گوید:

    آیا تیم شما می‌داند پروتکل اثبات سهام چطور کار می‌کند؟ مطمئن هستم که عرضه اولیه شما خیلی خوب جواب خواهد داد اما بنا به سند منتشر شده، شما خودتان برای توکن‌های (TON) یک تهدید به حساب می‌آیید چرا که نمی‌توان یک شبکه توزیع شده داشته باشیم و شما نیز ۵۲ درصد سهم این شرکت را در اختیار داشته باشید.

    آیا این ادعا دروغ است؟
    بعد از اینکه با چندین متخصص و مشاور حوزه ارزهای رمز پایه صحبت کنید یک سری مسائل را باید مورد توجه قرار بدهیم. واسیلی سامانوف از وبسایت (ICObench) می‌گوید که بهترین راه برای توصیف این سند، یک رمان علمی و تخیلی است.

    آیا ادعای TON – Gram دروغ است ؟

    با وجود تعداد بالای کاربران، معلوم است که چرا طرفداران این پیام رسان، علاقه دارند که اتفاقات خوبی برای آن رخ دهد. یک جامعه آزاد که ارز دیجیتال خود را دارد و از سرویس‌هایی استفاده می‌کند به نوعی رویای جامعه ارزهای دیجیتال است.

    اگر این سند یک رمان تخیلی باشد، نویسنده آن داستان متقاعد کننده‌ای را تهیه کرده است که وعده‌های جالبی را نوید می‌دهد. الگوی دیتابیس‌های (sharding) شاید در پروژه‌های حال حاضر در دسترس نباشد اما اصلا معلوم نیست آیا واقعا نیازمند بلاک چینی هستیم که بتواند این میزان از اطلاعات را در خود ذخیره کند. به چقدر فضا نیاز است تا یک نود (گره درون شبکه) بتواند ۲۹۲ بلاک چین را در خود ذخیره کند؟

    نویسنده‌های این سند همچنین مکانیزیم جالبی را برای مقابله با افراد سوداگری پیدا کرده که با عرضه اولیه سکه سعی در کسب سود دارند. هدف این کار ایجاد سرمایه در بلند مدت بوده تا ارزش واقعی این فناوری دیده شود. اگر اعتبار این سند درست باشد نشان می‌دهد که علاقه‌ی زیادی به عرضه اولیه سکه از طرف اپلیکیشن‌های با سابقه که ارزشی واقعی در دنیا ایجاد می‌کنند، وجود دارد.

    تلگرام و توسعه دهنده‌های آن بدون شک از این توجه خوش‌شان می‌آید اما اینکه آیا آنها واقعاً عرضه اولیه سکه و فناوری بلاک چین خودشان را ارائه کنند، همچنان یک سوال است. سامانوف به عنوان یک محقق دانشگاهی معتقد است که برادران دورف هیچ چیزی را به حدس و گمان واگذار نمی‌کنند و باید تا حالا نیت خود را فاش می‌ساختند. او می‌افزاید:

    به نظرم این ادعا زیادی خوب و آسان به نظر می‌رسد. تصور می‌کنم که اگر دورف قصد عرضه سکه داشت در یک بیانیه رسمی این موضوع را تایید می‌کرد. او یک فرد لیبرترین (آزادی خواه) است و معتقدم که ارز دیجیتال خود را با تلگرام ادغام خواهد کرد. آیا این کار را از طریق عرضه اولیه سکه انجام خواهد داد؟ فقط گذر زمان می‌تواند این موضوع را نشان بدهد.

    آیا این اسناد سفید شبکه TON و توکن Gram واقعی است؟
    در مقابل، مایک ریتسین موسس وبسایت (ICOBox) به اعتبار این سند بسیار خوش‌بین است. او اشاره می‌کند که قبلا هم برادران دورف در مورد احتمال ارائه یک عرضه اولیه صحبت کرده بودند.

    همچنین او اصرار دارد که موفقیت تلگرام و شبکه‌ای که ایجاد کرده می‌تواند عامل سرعت دهنده (کاتالیزور) در ارائه یک ارز دیجیتال جهانی باشد. او می‌افزاید:

    با وجود پتانسیل‌های زیادی که ارزهایی مثل: بیت کوین و اتریوم دارند اما آنها با مشکل عدم وجود علاقه از طرف تعداد بالای مشتریان مواجه هستند. شرایط کنونی فناوری بلاک چین خیلی خوب است اما مشخص است که بازار به شدت نیازمند یک ارز رمز پایه کاربر پسند است که بتواند تعداد بالایی کاربر را به خود جذب کند و از تمام پتانسیل‌های این فناوری بهره ببرد.

    ریتسین معتقد است که فناوری که به شبکه TON قدرت می‌دهد اولین در نوع خودش باشد چرا که قابلیت‌هایی مثل: الگوی دیتابیس‌های (sharding) را ارائه می‌کند که باعث افزایش سرعت و مقیاس پذیری بلاک چین برای پذیرش کاربران زیادی می‌شود.

    این کارشناس در مورد ابعاد بالای پروژه نگران نیست و می‌گوید که ابعاد گسترده عرضه اولیه یک فرایند طبیعی در فناوری بلاک چین است. او می‌افزاید:

    شبکه TON سومین نسل بلاک چین خواهد بود که قابلیت‌های خیلی زیادی را به کاربران می دهد. این شبکه به عنوان یک بستر چند لایه بلاک چین طراحی شده که می‌تواند جوابگوی درخواست‌ها برای سرویس‌هایش باشد. این معماری باعث افزایش سرعت و مقیاس پذیری، ایجاد رابط کاربری کاربر پسند و استفاده مداوم برای مبادله ارزش در شبکه توسط کاربران خواهد شد.

    اگر ریتسین درست بگوید برادران دورف امسال باید اعتبار این پروژه را رد یا تایید کنند. الکسی ایوانف موسس وبسایت (polynomcapital) می‌گوید که مهم‌ترین بخش نقشه (TON) تعداد کاربران بالای تلگرام است. اگر آنها بتوانند به وعده‌های خود به خوبی عمل کنند تنها رقیب آنها شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر خواهد بود. او می‌افزاید:

    آنها در حال حاضر ۲۰۰ میلیون کاربر دارند که می‌توانند به آنها سیستم پرداخت خود را عرضه کنند. تنها گوگل و فیسبوک است که می‌توانند با تلگرام رقابت کنند.

    پیش فروش عرضه اولیه

    با این حال یک سری آگهی در مورد پیش فروش عرضه اولیه سکه گرام را در فیسبوک مشاهده کردیم!

    همین موضوع باعث شد تا ۱۶ ژانویه، پاول دورف با ارائه یک توئیت به مردم در مورد کلاه‌برداری‌هایی که در زمینه شبکه TON وجود دارد، هشدار بدهد. هر چند هیچ کدام از برادران دورف در مورد شبکه (TON) اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

    بنیانگذار تلگرام در تویتی در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۸ از کاربران خواست تا کلاهبردارانی که اقدام به فروش GramToken می کنند را به آی دی @notoscam در تلگرام معرفی نمایند

    علیرضا نیکوایی نوشته ای ارسال کردن در 6 سال پیش 1 کاربر · 1 پاسخ
  • 1 پاسخ
  • علیرضا نیکوایی

    کاربر
    فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۱ ب.ظ

    آشنایی با ارز دیجیتال تلگرام (GRAM)

    تلگرام را باید یکی از سرویس‌های پیام‌رسانی خواند که به دلیل داشتن ویژگی رمزنگاری قوی به رقبایی نظیر واتساپ تاخته و محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در کشورمان است. براساس شنیده‌ها تلگرام در نظر دارد تا فناوری بلاک‌چین اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده و از این‌رو ارز رمزنگاری اختصاصی خود را نیز در اختیار علاقمندان قرار دهد.

    اطلاعات موجود نشان از این دارد که پلتفرم بلاک‌چین تلگرام با عنوان The Open Network یا بصورت اختصار TON شناخته شده و فناوری آن برگرفته از بلاک‌چین مورد استفاده در بیت‌کوین با بهبود‌هایی است که مهندسان تلگرام روی آن اعمال خواهند کرد.

    آنتون روزنبرگ، یکی از مهندسین پیشین تلگرام است که اطلاعاتی را در این رابطه ارائه کرده است. روزنبرگ با انتشار پستی در تلگرام، یک ویدیو را نیز به انتشار گذاشته که در کنار ارائه‌ی آماری در رابطه با میزان کاربران تلگرام و گستردگی استفاده از این پیام‌رسان، اطلاعاتی را نیز در رابطه با راه‌اندازی این پلتفرم اختصاصی ارائه کرده است. یکی از قابلیت‌های بسیار جالب ارز رمزنگاری تلگرام، ایجاد امکانی برای ارسال از طریق این پیام‌رسان بین کاربران خواهد بود. همانطور که می‌دانید این روزها بسیاری از کمپانی‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری امکان ارسال پول از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود را فراهم آورده‌اند، حال آنکه این موضوع توسط تلگرام، با استفاده از پول رمزنگاری شده ممکن خواهد شد.

    بنابر گزارش‌های موجود نام پول رمزنگاری شده‌ی تلگرام، گرام (Gram) خواهد بود و حتی پلتفرم توسعه یافته امکان استفاده از آن را در سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان فراهم خواهد کرد.
    همچنین یک کیف پول الکترونیکی بسیار کم حجم نیز در کنار آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا از این‌رو کسانی که در پی استفاده از این پول رمزنگاری شده هستند نیازی به دانلود کردن کل بلاک‌چین نداشته باشند.

پاسخ دادن به: علیرضا نیکوایی
ارز دیجیتال تلگرام (TON) – اسناد سفید و کامل شبکه…
کنسل
اطلاعات شما: