Home تالار گفتگو فارکس معرفی ارزهای دیجیتالی ارز دیجیتال استیم (Steem) چیست؟

  • ارز دیجیتال استیم (Steem) چیست؟

    ارسال شده توسط علیرضا نیکوایی در فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱:۱۲ ب.ظ

    ارز دیجیتال استیم (Steem) چیست؟

    ارز دیجیتال استیم (Steem) که بر پایه پروتکل توکن‌های رسانه‌ای هوشمند (Smart Media Tokens Protocols) طراحی‌شده درواقع ارز دیجیتالی است که به‌عنوان موتور محرکه اصلی در پلتفرم Steemit بکار می‌رود. پلتفرم Steemit یک شبکه اجتماعی زنجیره‌بلوکی است که رسماً از تاریخ ۴ جولای ۲۰۱۶ توسط شرکتی به همین نام و با تلاش‌های دن لاریمر و نداسکات فعالیتش را شروع کرده است.
    رمزارز steem در مقایسه با بیت‌کوین به‌جای اینکه صرفاً باهدف تسهیل سیستم تبادلات نقدی طراحی‌شده باشد از همان ابتدا باهدف تسهیل و تشویق رفتارهای کاربران در یک شبکه اجتماعی ایجادشده است.
    این ارز دیجیتال با بهره‌گیری از ساختار زنجیره‌بلوکی Steem به کاربران امکان می‌دهد تا تجربه جدیدی از لایک شدن و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی کسب کنند.
    بررسی شبکه بلاک‌چین استیم نشان می‌دهد توان پردازشی تراکنش‌های این شبکه نسبت به بیت‌کوین و اتریوم بیشتر است و به توسعه‌دهندگان اجازه می دهد تا اپلیکیشن‌های متفاوتی را بر روی آن توسعه‌دهند و steemit یکی از همین اپلیکیشن‌ها است که در قالب یک پلتفرم اجتماعی تبلوریافته و با رمزارز استیم به تولیدکنندگان و گردآورندگان محتوا پاداش می‌دهد.

    استیم و شبکه اجتماعی Steemit چه کاربردهایی دارد؟
    در حال حاضر خود شبکه اجتماعی Steemit یکی از اصلی‌ترین محصولاتی است که بر بستر زنجیره‌بلوکی استیم سوار و اجراشده است. در نقشه راه سال ۲۰۱۷ شرکت استیم بر روی گسترش آن تأکید شده به صورتی که توسعه‌دهندگان بتوانند خدمات کوچک‌تر مختلفی را بر پایه آن ارائه دهند.
    یکی از سرویس‌ها مثلاً سایت D.tube است که با عملکرد تقریباً مشابه با Youtube اما با معماری غیرمتمرکز برای اشتراک‌گذاری و مدیریت محتوای ویدیوی طراحی‌شده است. این سرویس فاقد تبلیغات است و به کاربران پرمخاطب از رمزارز Steem پاداش می‌دهد.

    Busy یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی است که با الهام از فیس‌بوک ساخته‌شده و قرار است وظایف این شبکه اجتماعی را در قالب فناوری بلاک‌چین انجام دهد. در اینجا هم کاربران ضمن برخورداری از یک پیام‌رسان، می‌توانند برای تولید، اشتراک‌گذاری و گردآوری محتوای باکیفیت مقداری ارز دیجیتال Steem به‌عنوان پاداش دریافت کنند.
    علاوه بر این‌ها Esteem (اپلیکیشن موبایل) و Steepshot (برنامه اشتراک‌گذاری عکس) از کاربردهای جدید شبکه زنجیره‌بلوک استیم هستند که به‌مرور زمان رایج خواهند شد.

  • 1 پاسخ
  • علیرضا نیکوایی

    کاربر
    فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱۱:۲۴ ب.ظ

    معرفی Steemit و کسب در آمد از آن

    معرفی Steem Token و سایت Steemit و کسب در آمد از آن : SteemIt یک نوع پلتفرم انتشار اخبار مبتنی بر بلاک‌چین است که به کاربرانش به ازای ارسال مطلب و امتیاز دادن به مطالب خوب با واحد پولی به نام Steem Dollars (SBD) پاداش می دهد. از استیم به عنوان Steem powers Smart Media Tokens یاد میشود

    تنها ایرادی که شاید بتوان به SteemIt گرفت این است که یک سری اصطلاحات در کار کردن با آن وجود دارد که شاید برای کاربران عادی گیج کننده باشد. برای نمونه واژه SteemIt نام پلتفرم است، Steem نام ارز دیجیتالی مورد استفاده در این شبکه است و واژه های دیگری مانند Steem Power و Steem Dollar وجود دارد که هر کدام برای خود مفهوم دارند و در استفاده از این شبکه می بایست با این مفاهیم آشنا شوید. بنابراین اگر در نویسندگی چیره دست هستید و می خواهید از هنر خود کسب درآمد کنید، می توانید روش کارکردن با Steem را در ادامه یاد بگیرید.

    ارز دیجیتال Steem اولین بار در طی بیانیه ای در مارس ۲۰۱۶ معرفی شد. تا ۴ جولای ۲۰۱۶ ارز Steem و Steemit در حالت آزمایشی بودند. به محض این که پلتفرم (Steemit) به اجرا در آمد به مشارکت کنندگان در این شبکه پرداخت هایی صورت گرفت، قیمت ارز این پلتفرم ۱۸۰۰ درصد رشد کرد و از ۰.۲۴ دلار به ۴.۶۳ دلار رسید. اگر چه از آن زمان ارز این ارز کم کم کاهش پیدا کرد و به ۰.۲۸ دلار رسید. [ نمودار رشد و اطلاعات فنی درباره ارز دیجیتال Steem Dollars ]

    این رشد و سقوط یک باره ارزش ارز Steem باعث شد که مردم به این فکر کنند که احتمالا این ارز قابل اطمینان نیست و نمی توان روی رشد آن حساب کرد. در چنین حالتی رسم معمولا بر این است که سازندگان و خریداران اولیه این گونه ارز ها ارزش ارز را با فعالیت های رسانه ای بالا می برند و پس از مدتی با سود زیادی به فروش می رسانند در حالی که پس از این کار ارزش آن ارز مدام سقوط می کند. نتیجه چنین چیزی این می شود که سرمایه گذاران بعدی این نوع ارز ها با کلی سکه که ارزشی ندارد، می مانند. (در زمان انتشار این مطلب قیمت این ارز $۳.۷۲ دلار است)

    اما پلتفرم Steem در طی چند ماه گذشته به شدت رشد کرده است.

    Steem Dollar و Steem Power چیست
    Steem Power : ارزی است که به سیستم قدرت می دهد. این ارز مانند آجری برای ساختن دلار Steem و قدرت Steem است. شما می توانید Steem را خرید و فروش کنید یا به دلار Steem یا قدرت Steem تبدیل کنید. البته اگر قصد نداشته باشید که درآمد های خود در پلتفرم Steemit را نقد کنید نیازی به کار کردن با Steem ندارید.

    Steem Dollar : این همان ارز پلتفرم Steem است که با SMD هم شناخته می شود. با ارسال مقداری از این ارز کاربران در این پلتفرم به مطالب منتشر شده امتیاز می دهند. دلیل این که این ارز را دلار Steem یا Steem Dollar می گویند این است که ۱ دلار Steem به معنای مقدار Steem مورد نیاز برای برابر شدن با یک دلار آمریکا است که وابسته به نرخ تبدیل در همان زمان مشخص می شود.

    اما بر خلاف خود ارز Steem، نمی توانید دلار Steem را خارج از پلتفرم Steemit استفاده کنید. در ابتدا می بایست دلار های Steem خود را به Steem تبدیل کنید و پس از این کار است که می توانید Steem خود را به بیت کوین یا دلار آمریکا تبدیل کنید.

    دلیل این که دلار Steem ساخته شد این است که بنیان گذار آن می خواست که ارزش ارز Steem به نحوی برابر با دلار آمریکا باشد که در این صورت کاربران می توانند به مبادله در در داخل Steemit بپردازند و ترسی از نوسانات نرخ ارز هم نداشته باشند. به این روش اگر بخواهید معامله ای انجام بدید، برای مثال می دانید که ۱۰۰ دلار Steem یعنی به اندازه ۱۰۰ دلار آمریکا از ارز Steem و فرقی نمی کند که قیمت هر Steem چقدر باشد.

    Steem در واقع نوعی اظهار نامه است که تضمین می کند که زمانی که بخواهید امتیاز Steem خود را نقد کنید، دقیقا به همان مقدار دلار Steem دریافت می کنید. حتی به ازای هر امتیاز Steem که در حساب کاربری شما باشد در حال حاضر هر ساله ۱۰ درصد سود تعلق می گیرد و این اقدام به این منظور صورت گرفته تا کاربران به نگهداشتن دلار Steem در حساب کاربری خود ترغیب شوند.

    قدرت Steem – که با SP هم شناخته می شود و توکنی است که نماد تاثیر و اهمیت شما در پلتفرم Steemit است. اگر SP شما زیاد باشد امتیاز هایی که بابت مطالب خود می گیرید، بیشتر به حساب می آید و نسبت به نویسندگان دیگری که SP کمتری دارند، جوایز بیشتری می گیرید.

    قدرت گیری (Powering up) – به معنای دریافت SP بیشتر با دریافت امتیاز یا خرید آن از طریق Steem است.

    تضعیف قدرت (Powering down) – به معنای تبدیل SP به Steem است.

    در طی یک فرآیند ۲ ساله می توانید SP خود را به Steem تبدیل کنید.
    SP نوعی سرمایه گذاری طولانی مدت می باشد که در پلتفرم Steemit امکان پذیر است.

    چرا قیمت Steem نوسان دارد ؟
    اگر چه آینده Steem در ابتدای پیدایش آن روشن به نظر می رسید ولی پس از مدت کوتاهی قیمت آن کاهش ثابتی تجربه کرد. سوال این است که اگر Steemit پلتفرم خوبی است چطور ممکن است که قیمت آن رو به کاهش باشد؟

    یکی از توضیحاتی که می توان در پاسخ به این سوال داد این است که تغییرات قیمت منعکس کننده عرضه و تقاضا برای یک ارز خاص است. زمانی که قیمت بالا می رود، خریداران بیشتر از فروشندگان هستند و زمانی که قیمت پایین می آید تعداد فروشندگان از خریداران بیشتر می شود. در زمانی که Steem در حالت آزمایشی بود و به طور رسمی عرضه نشده بود، هیچ خریداری هم وجود نداشت. کاربران فقط می توانستند Steem را بخرند و نه این که نقد کنند. در این صورت کاربران به سوی رویایی که احتمالا با Steem محقق می شد، شتافتند و زمان و پول خود را روی ایجاد محتوا و مطالب جذاب گذاشتند. این افراد برای محتوایی که ایجاد می کردند حقوق می گرفتند ولی نمی توانستند حقوق خود را نقد کنند.

    زمانی که Steem کاملا عملیاتی شد، یک مسابقه بین کاربران ایجاد شد که قصد داشتند دلار Steem خود را به Steem تبدیل کنند و بعد از آن Steem را به بیت کوین یا پول رایج کشور خود تبدیل کنند. به نظر من دلیل کاهش قیمت Steem از زمان پیدایش اش همین است. به این دلیل که Steem هر جایی مورد قبول نیست، نمی توان در زندگی روزمره از آن استفاده کرد به این ترتیب شما به عنوان کاربر این شبکه به محض این که Steem بدست بیاورید، می خواهید که با آن وارد معامله شوید و به ارز دیگری تبدیلش کنید.

    از طرفی دیگر انگیزه ای برای سرمایه گذاری در Steem نیست چرا که ممکن است در این سرمایه گذاری با انبوهی از فروشندگان مواجه شوید که مدام قیمت را پایین می آورند.

    به نظر من، یکی از دلایل اصلی که Steem در ابتدای پیدایش بک باره سقوط نکرده این است که نمی توانید به طور یک جا Steem های خود را مورد معامله قرار دهید. قدرت Steem محدودیتی ۱۰۴ هفته ای دارد تا بتوانید همه دارایی خود را نقد کنید. این کار باعث شد که از سقوط تند قیمت جلوگیری شود و بتوان مدیریتی بیشتری روی قیمت داشت.

    یکی از مزیت های خوب موجود در پلتفرم Steemit این است که شما می توانید به سادگی مطالب قبلی خود را در آن کپی پیست کنید! بنابراین اگر پیش از این وبلاگ نویسی کرده اید و چند مقاله و مطلب خوب دارید، می توانید آن ها را منتشر کنید بدون این که بخواهد وقت برای نوشتن مطالب جدید صرف کنید.

    آیا نویسندگی در Steemit ارزشمند است
    به نظر من با این که این پلتفرم به شکل چشمگیری رشد کرده با این حال همچنان پول زیادی از طریق نویسندگی در این پلتفرم در نمی آید. ایده آن خوب است که به طور نامتمرکز بتوانید مطالب مفید خود را منتشر کنید و بابت آن حقوق بگیرید ولی هنوز با تکامل فاصله زیادی دارد. کار کردن با این پلتفرم گیچ کننده است و پس از کار کردن با این سیستم هنوز برای من مشخص نشده که چقدر و چه زمانی برای نوشتن مطلب و امتیاز هایی که گرفته ام، به من پرداخت می شود.

    اما اگر تصمیم گرفتید نویسندگی در این پلتفرم را شروع کنید، سوال اصلی و مهم این است که چطور در Steem امتیاز و بازدید بالا دریافت کنیم؟ وقتی بحث انتشار در فضای آنلاین باشد، باید این حقیقت را قبول کرد که زحمات شما ممکن است نتیجه بخش و بی نتیجه باشد. به ویژه اگر بازدیدکننده ثابت نداشته باشید. فرمول یا روش ثابتی وجود ندارد که مطمئن شوید مطلبی که ارسال می کنید موفق خواهد بود.

    اما به هر حال یک سری نکات وجود دارد که با توجه به آن ها می توانید احتمالا موفقیت خود را بالا تر ببرید. Steem اساسا کلکسیونی از جوامع کوچک تر است. به طور کلی ساز و کار آن شبیه به وبسایت Reddit است و برچسب ها و موضوعات مختلفی وجود دارد. برای بدست آوردن امتیاز و بازدید می بایست اول از همه بدانید که موضوعات و مخاطبین این جوامع به دنبال چه مطالبی هستند.

    استیم – Steem : شبکه ای متشکل از موضوعات مختلف

    موضوعاتی را انتخاب کنید که خودتان علاقه مند هستید و البته قبل از شروع به نوشتن، مطالبی که بازدید زیادی داشته اند را بررسی کنید.

    اگر شما هم از نوشتن در این شبکه اجتماعی تجربه ای دارید که می توانید به دیگران کمک کند، پیشنهاد می کنیم در انتهای همین نوشته آن را به اشتراک بگذارید.

پاسخ دادن به: علیرضا نیکوایی
ارز دیجیتال استیم (Steem) چیست؟ ارز دیجیتال استیم…
کنسل
اطلاعات شما: