• حسین اسدی

    کاربر
    دی ۸, ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۰ ب.ظ

    ربات‌های معاملاتی با تکیه بر قوانین مکانیکی
    یکی از ویژگی‌های ربات‌های معاملاتی، وابستگی آن‌ها به الگوریتم های ریاضی برای یافتن ستاپ‌های معاملاتی است. برای این کار، بسیاری از ربات‌های معاملاتی، هم‌زمان از چندین اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال و تصمیم‌گیری برای خرید و فروش جفت ارزها استفاده می‌کنند.

    محبوب‌ترین اندیکاتورهای تکنیکال که در برنامه نویسی ربات‌ها استفاده می‌گردد شامل: میانگین حرکتی، اُسیلاتورها و اندیکاتورهای روند هستند. برای مثال، یک ربات مقدماتی ممکن است با برخورد رو به پایین میانگین حرکتی با دوره 100 با میانگین حرکتی دوره 200، سیگنال خرید را صادر کند. احتمالاً به نظرتان آشنا است! بله، این همان استراتژی معروف میانگین حرکتی است که میانگین حرکتی متقاطع خوانده می‌شود. آن‌چه ربات فارکس انجام می‌دهد، اتوماسیون فرایند رصد تقاطع میانگین‌های حرکتی بر روی جفت ارزهای مختلف است. مطمئناً این روند مزایای بسیاری در مقایسه با بررسی دستی این استراتژی دارد. اما نهایت عملکرد این ربات تنها به همان اندازه استراتژی میانگین حرکتی متقاطع بهینه و مناسب است که چه به روش دستی دستی و چه به صورت خودکار انجام شود.

    مثال دیگری از ربات فارکس استفاده از شاخص Average Directional Movement است. یک ربات فارکس می‌تواند به شیوه طراحی گردد که با سیگنال اندیکاتور ADX مبنی بر صعودی بودن روند وارد معامله خرید گردد و با سیگنال روند نزولی اندیکاتور ADX، معامله فروش را باز کند.

    قوانین معاملاتی مکانیکی معمولاً تنها در شرایط معاملاتی مشخصی کاربرد دارند. یک ربات دنبال کننده روند در بازارهای رِنج سوددهی مناسبی نخواهد داشت. در حالی که رباتی بر پایه سطوح حمایت و مقاومت، در بازارهای دارای روند با مشکل روبرو خواهد شد. البته ربات‌های پیچیده تر قادر خواهند بود تا محیط فعلی بازار را در نظر بگیرند اما باز هم عملکرد آنها تحت تاثیر محدودیت‌های موجود در قوانین معاملاتی مکانیکی قرار می‌گیرد.

    چگونگی ارزیابی ربات معاملاتی فارکس
    از آن‌جایی که ربات‌ها اساساً اکسپرت‌های معاملاتی هستند، به سادگی با پلتفرم متاتریدر قابل آزمایش هستند و می‌توان نتایج گذشته بازار را با آن‌ها آزمود. بسیاری از ارائه دهندگان ربات‌های فارکس این کار را انجام داده و نتایج را در اختیار معامله‌گران قرار داده‌اند، بنابراین می توانید رباتی که با اهداف معاملاتی شما متناسب است انتخاب کنید. معیارهایی که باید در نظر گرفته شود: سوددهی، نسبت سود به زیان، بازدهی و حداکثر افت سرمایه است، این‌ها مهم‌ترین معیارهای ارزیابی هر استراتژی معاملاتی به شمار می‌روند.

    اگر از پلتفرم متاتریدر استفاده می‌کنید، می توانید با کلیک بر روی گزینه سیگنال‌ها در قسمت ترمینال و انتخاب یک ربات، عملکرد ربات فارکس مورد نظر خود را بررسی کنید.

    شما می‌توانید درصد رشد ربات، سود خالص، تعداد مشترکین و همچنین سپرده مشترکین، حداکثر افت سرمایه ، معاملات هر هفته، میانگین باز بودن معاملات و غیره را بررسی کنید. اگر می‌خواهید یک ربات خودکار فارکس را برای انجام معاملات خود در نظر بگیرید، مطالعات و آگاهی کامل در مورد آن بدست آورید، زیرا در صورت انتخاب صحیح، آن ربات برای معاملات شما تصمیم خواهد گرفت و سود مورد نظر را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

    چگونگی استفاده ار ربات‌های معاملاتی فارکس
    اکنون شما می‌دانید که یک ربات معاملاتی فارکس چیست، چگونه کار می کند و چگونه باید عملکرد آن را ارزیابی کنید. حال زمان آن رسیده که با در نظر گرفتن نحوه تصمیم‌گیری در مورد معاملات خود، بهترین استفاده را از ربات‌های معاملات فارکس داشته باشد.

    مهم‌ترین قانون استفاده از ربات معاملاتی، به کارگیری آن در شرایط خاصی از بازار است که ربات بر پایه‌ی آن برنامه ریزی شده است. درست هم‌مانند هواپیما که خلبان به صورت دستی مراحل برخاستن و فرود را انجام می‌دهد و شرایط خودکار تنها در زمانی که هواپیما در حال پرواز است اجرا می‌گردد. مانند این مثال، شما نباید در شرایط بی‌ثبات و بحرانی بازار از ربات‌ها استفاده کنید (مگر آن‌که رباتی برای یک شرایط خاص طراحی شده باشد). همچنین، ربات‌های دنبال کننده روند نباید در بازارهای رِنج اجرا شوند و بالعکس.

    آگاهی از شرایط بازار برای افزایش بازدهی ربات شما الزامی است، بنابراین برای کسب حداکثر سود تنها در زمان‌های مشخص مجاز به استفاده از ربات هستید. شما می‌توانید از چندین ربات با استراتژی‌های معاملاتی مختلف استفاده کرده و بر اساس شرایط موجود بازار هر کدام از آن‌ها را فعال کنید. به این ترتیب، از ربات‌های معاملاتی بهترین استفاده را خواهید داشت.