• علیرضا نیکوایی

    کاربر
    فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۴ ب.ظ

    ارز دیجیتال ریپل Ripple چیست؟

    ریپل نام یک پول دیجیتال (XRP) و یک شبکه‌ی پرداخت آزاد است که این پول در آن معامله می‌شود. این شبکه در واقع یک سیستم پرداخت توزیع شده و منبع باز (open source) است که هنوز نسخه‌ی بتای خود را تجربه می‌کند.

    در وب‌سایت ریپل آمده است که هدف ریپل این است که مردم بتوانند از «باغ‌های محصور» شبکه‌های مالی خلاصی پیدا کنند. باغ‌های محصور همان کارت‌های اعتباری، بانک‌ها، پرداخت‌های اینترنتی و سایر ابزارهای مالی هستند که دسترسی‌ها را محدود می‌کنند، برای تبادل پول کارمزد می‌گیرند و تأخیرهایی را در هنگام تراکنش بر مردم تحمیل می‌کنند.

    ریپل Ripple چه کار می‌کند؟
    ریپل از حامیان اصلی جریان آزاد گردش مالی است. آنها از قابلیت نقل و انتقال آزاد پول پشتیبانی می‌کنند و همواره از بانک‌ها و نهادهای مالی به خاطر دریافت کارمزد انتقال پول و تأخیر در پرداخت‌ها انتقاد کرده‌اند. هدف ریپل این است که شبکه‌ای ایجاد کند که پول در آن همان‌طور دست به دست شود که اطلاعات در اینترنت مبادله می‌شود.

    ارز دیجیتال Ripple (XRP) چیست
    ارز دیجیتال Ripple (XRP) چیست
    ریپل و اینترنت
    رمزنگار ارشد ریپل، دیوید شوارتز، از شباهت ریپل و اینترنت می‌گوید: «سیستم‌های پرداخت امروزی در شرایطی هستند که ایمیل در اوائل دهه‌ی ۱۹۸۰ آن را تجربه می‌کرد. هر یک از ارائه‌دهندگان خدمات سیستم خودش را برای مشتریانش می‌ساخت و اگر مردم از سیستم‌های مختلفی استفاده می‌کردند، نمی‌توانستند به راحتی با یکدیگر تعامل کنند. ریپل برای متصل کردن سیستم‌های پرداخت مختلف به یکدیگر طراحی شده است».

    همچنین، شوارتز پیش‌بینی می‌کند که «شرکت‌های بزرگ به تدریج کنترل خود بر جریان پول مردم را از دست می‌دهند (همان طور که پیشتر کنترل خود بر جریان اطلاعات را هم از دست دادند)».

    گردانندگان ریپل Ripple
    شرکت سازنده‌ی پروتکل ریپل یعنی اُپن‌کوین (OpenCoin) توسط کریس لارسن (مدیرعامل) و جِد مک‌کالیب (مدیر فناوری) تأسیس شده است. مک‌کالیب از متخصصان برجسته‌ی پول دیجیتال به حساب می‌آید و قبلاً در شرکت مت‌گاکس بوده است که در حال حاضر بخش زیادی از مبادلات بیت‌کوین کل جهان را بر عهده دارد. لارسن قبلاً شرکت مالی آنلاین ای‌لون (E-LOAN) را نیز تأسیس و هدایت کرده است. توسعه‌دهندگان دیگر حاضر در تیم ریپل نیز قبلاً در حوزه‌ی بیت‌کوین فعالیت کرده‌اند.

    آیا ریپل شبیه بیت‌کوین است؟
    از بسیاری جهات، بله! واحد XRPی ریپل نیز مانند بیت‌کوین نوعی پول دیجیتال مبتنی بر فرمول‌های ریاضی است و تعداد واحدهای آن که می‌توان از طریق معدن‌کاری به دست آورد نیز محدود است. هر دوی آنها را می‌توان به صورت P2P و بدون دخالت شخص ثالث از یک حساب به حساب دیگر منتقل کرد. هر دوی این پول‌های دیجیتال آن قدر امنیت دیجیتالی فراهم می‌کنند که از ورود سکه‌های تقلبی به چرخه‌ی خود جلوگیری به عمل می‌آورند.

    آیا ریپل رقیب بیت‌کوین است؟
    ریپل خودش را مکمل و نه رقیب بیت‌کوین می‌داند. در حقیقت، در وب‌سایت آنها صفحه‌ای به نام Ripple for bitcoiners (ریپل برای بیت‌کوینی‌ها) هم وجود دارد.

    شبکه‌ی ریپل به گونه‌ای طراحی شده است که امکان انتقال یکپارچه‌ی هر پول دیجیتالی را فراهم می‌کند: دلار، یورو، پوند، ین یا بیت‌کوین.

    استفن توماس، از توسعه‌دهندگان ارشد پروتکل ریپل و از طرفداران بیت‌کوین، می‌گوید: «ریپل دروازه‌های بسیاری را برای کاربران بیت‌کوین ایجاد می‌کند و عملاً بین بیت‌کوین و دنیای مالی جهان یک پل بزرگ به وجود می‌آورد».

    سودآوری ریپل Ripple چگونه است؟
    علاوه بر متصل کردن بیت‌کوین به بسیاری از انواع و اقسام پول‌های گوناگون، ریپل وعده‌ی تراکنش‌های سریع و پایداری فزاینده را به همگان داده است. ریپل، به عنوان یک شبکه‌ی توزیع شده، برای مدیریت و تضمین امنیت پایگاه داده‌ی تراکنش‌های خود وابسته به یک شرکت واحد نیست. در نتیجه، نیازی به منتظر ماندن برای تأیید بلوک‌ها نیست و تأیید تراکنش‌ها به سرعت وارد شبکه می‌شود.

    تعداد ریپل‌ها Ripple ؟
    طبق برنامه‌ریزی‌های شرکت، سرانجام ۱۰۰ میلیارد ریپل به وجود خواهد آمد. نیمی از آنها برای ایجاد گردش مالی ارائه می‌شوند و شرکت در نظر دارد که نیمه‌ی دیگر را نزد خود نگه دارد.

    کارمزد ریپل Ripple
    ریپل مانند پی‌پال، بانک‌ها و کارت‌های اعتباری رایج کارمزد نقل و انتقال دریافت نمی‌کند. با این حال، بخش اندکی از هر ریپل (تقریباً معادل یک هزارم یک سنت) را در هر تراکنش بر می‌دارد. این میزان ریپل به جای اینکه نگهداری شود نابود می‌شود‍! این کسر میزان ریپل در عمل مانند یک سپر محافظ در برابر افرادی است که با ثبت میلیون‌ها تراکنش همزمان قصد ایجاد ازدحام ساختگی در شبکه را دارند.

    ارزش ارز دیجیتالی ریپل Ripple
    مهم‌ترین نکته درباره‌ی هر پولی، ارزش آن است! اگر بخواهیم بر اساس آمارهای مستند و معتبر صحبت کنیم، در آوریل ۲۰۱۳ هر ۱۰۰۰ ریپل با یک دلار آمریکا مبادله می‌شده است و در ۱۷ می ۲۰۱۳ حدود ۱۱۵ ریپل معادل یک دلار آمریکا بوده است؛ افزایش ارزش چشمگیر طی یک ماه! اکنون پس از چند سال، ارزش کنونی ریپل به رسیده است. پس از چهار سال، ارزش ریپل در می ۲۰۱۷ به ۰.۳ دلار رسیده است.