• علیرضا نیکوایی

    کاربر
    فروردین ۱۵, ۱۳۹۷ در ۱:۰۸ ب.ظ

    تاریخچه ارز دیجیتالی NXT
    NXT توسط شخصی با نام مستعار BCNext طراحی و ساخته شده است. BCNext در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۳ موضوع اعلام ساخت و دعوت برای سرمایه گذاری در این پروژه را در فروم Bitcointalk.org ایجاد کرد و از علاقمندان برای سرمایه گذاری در ساخت این ارز جدید دعوت نمود. در اینجا میتوانید این موضوع را مشاهده کنید: https://bitcointalk.org/index.php?topic=303898.0

    BCNext هم مثل ساتوشی ناکاموتو(طراح و سازنده بیتکوین) یک شخصیت مجازی بود که هرگز هویت خود را فاش نکرد و بصورت ناشناس به فعالیت خود ادامه داد، اما به تمامی وعده های داده شده خود عمل کرد و در نهایت مثل ساتوشی ناکاموتو ناپدید شد.

    البته چون توسعه دهنده های ارز دیجیتالی NXT اکثراً افرادی ناشناس و دارای شخصیت مجازی هستند برخی فکر می کنند که توسعه دهنده اصلی فعلی که شخصی با نام مجازی come-from-beyond هست در واقع همان BCNext هست که با نام کاربری دیگری به فعالیتش ادامه میدهد، اما افرادی که از ابتدا با این پروژه همراه بودند و هر دو این اشخاص را میشناختند این را میدانند که این دو نفر دارای طرز تفکر، اهداف و حتی روش کاری متفاوتی هستند و به همین دلیل هرگز نمیتوانند یک نفر باشند.

    با توجه به ساختار، نوآوریها و امکانات NXT اگر توقع دوست داران و سرمایه گذاران آن برای فتح جایگاه اول لیست “مارکت کپ” یک توقع بیجا باشد حداقل جایگاه دوم در این لیست حق مسلّم NXT است اما شاید این سوال برای علاقمندان مطرح باشد که چرا هنوز NXT نتوانسته است به این جایگاه دست پیدا کند؟

    در واقع سرمایه گذاران بزرگ بیتکوین و کاربران شناخته شده تر در فروم bitcointalk.org همواره توزیع نا عادلانه NXT را به عنوان بزرگترین دلیل خود برای دوری از NXT مطرح می کنند و سعی در تخریب NXT در بین اذهان عمومی دارند، اما این حرف آنها بهانه ای دروغ است چرا که BCNext موضوع ساخت این ارز را بصورت عمومی مطرح کرد و همه فرصت یکسان برای سرمایه گذاری در این پروژه را داشتند، اما در آن زمان اکثر طرفداران بیتکوین با به هم زدن فضا و با استفاده از تاکتیک FUD ذهن اکثر کاربران را نسبت به این موضوع بدبین کردند و نه تنها خودشان به موقع از فرصت سرمایه گذاری استفاده نکردند بلکه این فرصت را از اکثر کاربران پیرو خود نیز گرفتند. شواهد این موضوع هنوز هم در تاپیک مربوطه موجود است.
    آنها با عنوان کردن اینکه BCNext یک فرد ناشناس و ۱۰۰% کلاهبردار است و نباید به او اطمینان کرده و در این پروژه سرمایه گذاری کرد و یا نسبت دادن BCNext به افراد کلاهبردار در این فروم و حتی زیر سوال بردن دانش و توانایی او و دهها نمونه دیگر از این مطالب در موضوعات مربوط به NXT در فروم bitcointalk.org سعی در جلوگیری از اجرای این پروژه داشتند، که باکمی مطالعه میتوانید تمام این مطالب را مشاهده کنید.

    فرصت سرمایه گذاری برای همه و در هر سطحی فراهم بود و طبق شرایطی که BCNext تعیین کرده بود همه کاربران فروم bitcointalk.org که بزرگترین پایگاه و مرجع جامعه ارزهای رمزنگاری شده هست میتوانستند در این پروژه سرمایه گذاری کنند و امکان سرمایه گذاری برای هر نفر از چند ساتوشی تا حداکثر یک بیتکوین وجود داشت و البته هیچ سقفی برای تعداد سرمایه گذاران و همچنین مبلغ کل سرمایه گذاری تعیین نشده بود.

    BCNext هم همچون تمام سرمایه گذاران دیگر، با ارسال یک بیتکوین به آدرس بیتکوینی که برای انجام سرمایه گذاری اعلام شده بود در این سرمایه گذاری شرکت کرد و هیچ حقی را برای خود به عنوان طراح و سازنده این ارز قائل نشد و به همین دلیل بهانه های فعلی افراد جامانده از این فرصت تاریخی مبنی بر توزیع نا عادلانه NXT قابل پذیرش نیست.

    سیستم ساخت ارز دیجیتالی NXT طوری طراحی شده بود که با تزریق بیتکون جمع آوری شده به بلاکچین، بلاک پیدایش(اولین بلاک از زنجیره بلاکچین NXT) ایجاد میشد و همچنین تعداد کل NXT که البته از قبل هم مشخص نبود از این بلاک استخراج میشد و پس از مشخص شدن سهم هر سرمایه گذار، NXT هر شخص به آدرس کیف پول او واریز میشد.
    در نهایت حدود ۲۱ بیتکوین که توسط ۷۲ سرمایه گذار جمع آوری شده بود برای ساخت NXT به کار گرفته شد و حدود ۱ میلیارد ( بصورت دقیق ۹۹۹,۹۹۷,۰۹۶) NXT از بلاک پیدایش استخراج شد و پس از مشخص شدن سهم هر سرمایه گذار، سهم هر کسی به حساب او واریز شد.

    نمودار ارز دیجیتال NXT ان ایکس تی نمودار ارز دیجیتال NXT ان ایکس تی
    با توجه به نوآوری های استفاده شده در NXT و با توجه به اینکه NXT اولین ارزی بود که دارای یک منبع کد اختصاصی بود و از منبع کد بیتکوین برای ساخت آن استفاده نشده بود به سرعت جایگاه خود را در بازار کریپتوکارنسی تثبیت کرد و ظرف مدت کوتاهی با انفجار قیمت NXT سرمایه گذاری ۲۱ بیتکوینی این ۷۲ نفر به مبلغی بیش از ۷۶ میلیون دلار تبدیل شد که شواهد آن در سایت coinmarketcap.com موجود میباشد. (البته ارزش مارکت کپ NXT در حال حاضر و با توجه به افت قیمت بیتکوین و در پی آن افت قیمت NXT حدود ۱۸۱ میلیون دلار میباشد)