• admin

    مدیر
    اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۷ در ۵:۵۰ ق.ظ

    ۴- همه چیز نسبی است؛ مفهوم بازار را درک کنید!

    بعضی از تریدرها بازار را کاملا تک بُعدی نگاه میکنند و خیال میکنند اگر چند الگوی کندل استیک را بشناسند، میتوانند دمار از روزگار بازار دربیاروند. اما واقعا اینگونه است؟ خیر؛ به هیچ وجه! شما باید مفهوم درونی بازار را درک کنید که البته کار ساده ای نیست و با تمرین بسیار زیاد و در مدت زمانی طولانی بدست خواهد آمد. شاید همان چیزی که اسمش را تجربه میگذاریم.

    همانطور که تیتر این قسمت گویاست، همه چیز در بازار نسبی بوده و مهم درک کردن مفهوم بازار است. در واقع باید اطلاعاتی که از بخش های مختلف بازار بدست می آورید را مانند تکه های پازل کنار هم بچینید تا ببینید در گذشته چه اتفاقی افتاده و در حال حاضر چه خواهد شد.

    در طی یک روند صعودی شما چندین Pinbar را مشاهده میکنید. اما دو Pinbar اولی زیاد جالب نیستند. چرا که اندازه شان نسبت به کندل های قبلی کوچک تر است. حتی وضعیت Pinbar اولی از لحاظ فرم کندلی نیز جالب نیست اما مقداری فشار فروش را نشان میدهد. در هر صورت این دو Pinbar سیگنال معنی داری صادر نمیکنند.

    اما Pinbar سوم که در سقف روند ظاهر شده بسیار ایده آل و مناسب است. چرا؟ چون که یک ریجکشن قوی از سوی قیمت را نشان میدهد. سایه بلندی در بالا دارد و بدنه آن هم کوچک است. ولی نکته مهم تر در دو کندل قبل از آن نهفته است. به دقت به دو کندل قبلی نگاه کنید. این کندلها خودشان هم حالت ضعف بازار را نشان میدهند و پس از این دو کندل، یک Pinbar پرقدرت را مشاهده میکنیم.

    پس در این حالت ما به مفهوم بازار پی بردیم و فقط کندل استیک ها را مدنظر قرار ندادیم. به عنوان خلاصه این مطلب باید بگویم که همیشه سیگنال های پرایس اکشن را با اتفاقاتی که اخیر در چارت رخ داده مقایسه کنید تا مفهوم بازار را درک کنید.

    نویسنده : علیرضا زارع